1. Achterstand van Apple op Microsoft en Samsung wordt groter

De recente Apple producten, zoals de iPhone 5s en iOS7, voldoen niet aan de verwachtingen van zowel de consument als het bedrijfsleven. Ondanks een verkoopstijging van 28 procent voor de iPhone sinds de release van de 5S en de 5C, is het marktaandeel van iOS ten opzichte van vorig jaar gekrompen van 14,4 procent naar 12,9 procent, terwijl Google’s Android en Microsoft’s Windows Phone hun marktaandeel juist zien groeien1.. Het martkaandeel van Android is zelfs gegroeid naar 81 procent en qua aantallen verscheepte toestellen is de grootste groei te zien bij Windows Phone2.. Wat doet Apple fout, of wat doen partijen zoals Samsung en Microsoft juist goed? Janssen is zelf een enorme Apple fan, maar constateert wel dat Apple momenteel op een serieuze achterstand staat. Dat heeft meerdere oorzaken.

Ten eerste is er de wet van de remmende voorsprong. Apple was altijd de grote innovator. Hun producten creëerden hele nieuwe markten en de overige fabrikanten konden alleen maar volgen. De laatste tijd zijn ze die leidende rol kwijtgeraakt. Apple is nu heel behoudend vergeleken met Samsung, dat alles oppakt wat er op haar pad komt. Daarnaast kampt Apple met kwaliteitsissues. Door de hoge productievolumes is de kwaliteit van de iPhone 5 beduidend minder dan we van Apple gewend zijn. Samsung heeft ook hier een voorsprong, omdat ze de hardware zelf produceren en zelfs onderdelen voor de iPhone aan Apple leveren.

Ondertussen gaan Microsoft en Samsung gewoon door met het ontwikkelen van hun producten, met steeds meer succes, constateert Janssen. Wil Apple het tij nog keren, dan zal het bedrijf weer moeten innoveren. Dat kunnen ze doen door de bestaande producten te verbeteren, of door opnieuw een revolutionair product te bedenken met dezelfde impact als de smartphone en de tablet destijds. Janssen verwacht niet dat Apple dat in 2014 voor elkaar gaat krijgen, zeker niet in de enterprisemarkt. Samsung en Microsoft zullen daardoor steeds meer marktaandeel gaan veroveren in zowel de enterprisemarkt als de consumentenmarkt.

2. Microsoft neemt voortouw

Microsoft sloeg het afgelopen jaar een nieuwe koers in met Windows 8. Een besturingssysteem dat de softwaregigant veel kritiek van gebruikers opleverde, maar dat volgens Bob Janssen wel de toekomst aangeeft voor de IT. Veel desktopgebruikers vonden Windows 8 maar onhandig. Niet zo vreemd, zegt Janssen, als je bedenkt dat ze het op de verkeerde apparaten gebruikten. Het besturingssysteem komt eigenlijk pas tot zijn recht op devices met touch screens. Veel design zal de komende tijd gericht zijn op bedieningsgemak. In 2014 blijft de muis wel bestaan, maar apparaten als tablets zullen steeds meer hybride worden: het ene moment gedragen ze zich als tablet, het volgende moment als pc. Ook andere technologieën als Microsoft Kinect, waarbij je je apparatuur met gebaren bedient, zullen een grotere rol gaan spelen.

3. COPE gaat BYOD vervangen

Er wordt weer een nieuwe term toegevoegd aan het technische lexicon: COPE, oftewel Corporate Owned Personally Enabled apparatuur. Een praktischer en pragmatischer oplossing dan BYOD. Bij COPE leveren bedrijven en organisaties apparatuur die de werknemer zowel professioneel als voor persoonlijke doeleinden kan gebruiken. Organisaties hebben zo meer controle over de apparatuur en dat zorgt voor een betere beveiliging. Tegelijkertijd is de werknemer tevreden, omdat hij meer keuzevrijheid krijgt en zijn apparatuur ook echt persoonlijk kan gebruiken. De gebruikservaring is erg belangrijk en ook hier komt de term ‘hybride’ weer bovendrijven. Het ene moment werk je in een professionele context, het volgende moment is het apparaat je privélaptop. We zullen in 2014 de adoptie van COPE door bedrijven flink zien toenemen.

4. Full service IT stores met chargeback

Steeds meer organisaties gebruiken app/IT stores in hun zakelijke omgeving en in 2014 gaan we de opkomst zien van een ‘full service IT store’ met chargebacksysteem (een systeem waarmee IT-kosten inzichtelijk worden en kunnen worden herleid naar de afdeling die de kosten maakt). Full service IT stores gaan een stapje verder dan de zakelijke app store en bieden organisaties de transparantie die ze nodig hebben voor het stroomlijnen van de IT en het in kaart brengen van de IT-behoeften. Bovendien levert de full service IT store niet alleen applicaties, maar bijvoorbeeld ook hardware, extra capaciteit, reset van wachtwoorden en aanpassingen in handtekeningen. Doordat bedrijven op deze manier handmatige en administratieve taken elimineren met behulp van automatisering, zorgen ze ervoor dat de IT-afdeling zich bezig kan houden met initiatieven die bijdragen aan de kernactiviteiten van het bedrijf, in plaats van dat die tijd wordt verspild aan aanvragen voor IT-diensten. Zo krijgen organisaties in 2014 veel meer controle over de kosten van de IT en kunnen vraag en aanbod veel beter op elkaar aansluiten.

Managersonline, 2 december 2013