Bij het oriënteren op een autoverzekering maakt 94 procent van de consumenten gebruik van het internet. Volgens Google is het gebruik van smartphones hierbij in een jaar tijd met 90 procent gestegen. Uit onderzoek van Premie.nl blijkt dat de meeste autoverzekeraars niet zijn voorbereid op deze nieuwe stroom bezoekers.

Premie.nl onderzocht 31 websites van autoverzekeraars en toetste daarbij of de website voldoende ondersteuning biedt voor smartphone-gebruikers. Van de 31 onderzochte websites was bij 24 websites de ondersteuning voor mobiele telefoons onvoldoende.

Responsive webdesign nog niet in trek

Een klein aantal verzekeraars heeft een ‘responsive website’. Dit is een website met een lay-out die zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat dat je gebruikt. Hierdoor is de informatie op alle schermen goed leesbaar. Een responsive website maakt in vele gevallen een app overbodig. Bij een aantal verzekeraars is slechts een gedeelte van de website ‘responsive’ en is het niet mogelijk om op gebruiksvriendelijke wijze een premie te berekenen met een kleiner scherm.

Achmea op voorsprong

Opvallend is dat alle onderzochte Achmea labels een voldoende scoren. "Dankzij de acquisitie van vergelijkingssite Independer heeft Achmea een goed totaalbeeld van het consumentengedrag bij de aankoop van een autoverzekering. Dit geeft ze een voorsprong als het gaat om het spotten van dit soort trends," verklaart Marc Mathijssen van Premie.nl.

Van de 31 onderzochte verzekeraars is Achmea-dochter InShared het meest klaar voor de toestroom smartphone-gebruikers. InShared heeft veel aandacht besteed aan de gebruikerservaring van mobiele telefoon-gebruikers en dat resulteert in een hoge score voor presentatie, gebruiksvriendelijkheid en de premieberekening.

Managersonline, 3 december 2013