Wat is een company profile of bedrijfsprofiel nu eigenlijk en waar wordt het door bedrijven voor gebruikt?
Wat is een company profile?
In een company profile wordt op een systematische wijze een analyse gemaakt van een bedrijf. Onderwerpen die hierbij aan de orde komen zijn:
- Algemene feiten van het bedrijf
- Historie van het bedrijf
- Strategie
- Identiteit
- Doelen
- Competenties
- Product portfolio
- Organisatiestructuur
- Financials
Maar waar wordt het nu door bedrijven voor gebruikt?
In het bedrijfsprofiel worden zaken in kaart gebracht die u als organisatie zelf kunt beïnvloeden zoals bijv: bedrijfsstrategie, concurrentiestratie, R&D strategie, product portfolio of imago. Verschillende afdelingen binnen organisaties maken gebruik van company profiles voor verschillende doelen:
Afdelingen |
Doel |
Strategie |
Ontwikkelen organisatiestrategie, concurrentiestratie of product portfolio; Beoodelen bedrijfsovername
|
Marketing |
Bepalen imago, positionering |
Sales |
Voeren van acquisitiegesprekken; voorbereiden proposaltrajecten; realiseren cross-selling bij klanten |
R&D |
Leveranciersanalyse, ontwkkelen R&D strategie door inzicht in technologie van concurrentie |
Inkoop |
Leveranciersanalyse |
Finance |
Beoordelen financiele betrouwbaarheid
|
Ervaring heeft uitgewezen dat het gebruik van company profiles de effectiviteit van bijv een acquisitiegesprek, cross-selling, bedrijfsovername, leveranciersselectie vergroot en verkleint de kans op verkeerde keuze voor leveranciers. Wilt u meer weten of een voorbeeld te downloaden klik dan hier.
Bron: RK-Intelligence.nl, Ruud Koopmans, 4 November 2016