Werken met big data, grote en ongestructureerde gegevensbestanden, is voor veel mkb'ers nog een ver-van-mijn-bed-show. Het ontbreekt ondernemers aan tijd en geld om zich in data te verdiepen, maar ook aan kennis en kunde.
Dat blijkt uit het onderzoek Ondernemen met (big) data door het mkb van de Kamer van Koophandel en de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) onder 1.710 leden van het KvK Ondernemerspanel. JADS is een initiatief van de universiteiten van Eindhoven en Tilburg, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Den Bosch.
Bijna de helft van de ondervraagden (44 procent) ziet een kans in big data, terwijl de andere helft (49 procent) geen relevantie ziet voor het eigen bedrijf. Vier van de tien ondernemers zien werken met data als kostenpost en niet als strategisch middel.
Van alle ondernemers schenkt 37 procent nauwelijks en 25 procent niet structureel aandacht aan databeheer. Bij 40 procent staat databeheer wel structureel op de radar. Het inzetten van data als een dagelijkse, strategische activiteit gebeurt nauwelijks.
Hekkensluiters
De sectoren ICT en industrie zijn het meest ontwikkeld, gevolgd door logistiek en financiën. Landbouw, cultuur en sport, bouw en onderwijs zijn de hekkensluiters, terwijl big data in die sectoren juist een steeds grotere rol spelen.
Verder speelt de omzet van een bedrijf een rol bij hoe belangrijk big data worden gevonden. Bedrijven die minder dan 250.000 euro per jaar omzetten, zien vaak de relevantie niet van big data. Bij een omzet van meer dan een miljoen euro is die relevantie boven elke twijfel verheven.
Bijna de helft van de mkb'ers zegt graag hulp te krijgen bij ondernemen met big data. Zo willen ze raad bij het bepalen van concrete ondernemingskansen.
10 procent van het mkb bestaat uit "koplopers" in big data. Deze koplopers groeien gemiddeld meer dan 5 procent per jaar en hebben een gemiddelde omzet van bijna twee miljoen euro. Ook zijn ze vergeleken met andere mkb'ers innovatiever en exporteren ze vaker.
Source: nu.nl, 10 januari 2017