De data transformatie van de grootste bierbrouwer ter wereld in beeld
's Werelds grootste brouwer van bier, AB InBev, had een groot probleem in het gebruik van data: het was overal maar niemand wist het te gebruiken. Dat is nu wel anders, na een belangrijke transformatie van de organisatie.
Anheuser-Busch InBev, de brouwer van Budweiser, Corona en meer dan 500 andere biermerken, had een dataprobleem toen Harinder Singh in 2017 bij het bedrijf kwam als global director of data strategy and solution architecture.
Mede dankzij de overnames van meer dan een dozijn biermerken in de afgelopen jaren, had AB InBev in meer dan 100 landen een overvloed aan gegevens verzameld die opgeslagen waren in on-premises en cloud systemen. Singh's doelstelling? De gegevens samenvoegen, verenigen en beschikbaar maken voor zakelijke gebruikers via één enkele 'lens'.
'Mijn collega's hier vertellen me dat het denken aan technologie of data drie jaar geleden nog niet helemaal top of mind was', zegt Singh, die een gelijkaardige rol vervulde bij Walmart eCommerce voordat hij bij AB InBev ging werken. 'Bedrijfstransformatie moet mogelijk worden gemaakt door digitale transformatie en data is de kern'.
Gegevens uit de pomp
In het behandelen van 'zakelijke data als de nieuwe olie', zijn bedrijven bereid grof geld te betalen voor software die data kan opschonen en organiseren voor het verwerven van zakelijke inzichten, waardoor wereldwijd de inkomsten voor big data en business analytics software naar verwachting zo'n 260 miljard dollar zullen bereiken in 2022, volgens marktonderzoek van IDC.
Maar als data de nieuwe olie is, is de integratie ervan het equivalent van het uit de grond halen, het in een digitaal vat stoppen en het klaar maken voor consumptie. Het probleem? Gegevens worden steeds meer versnipperd over organisaties, vooral omdat legacy-applicaties worden vervangen door nieuwe, losjes gekoppelde applicaties.
De gegevens van AB InBev werden opgeslagen in meer dan 100 bronsystemen, 15 SAP-systemen en 27 ERP-systemen. Ook vertrouwde het bedrijf op 23 afzonderlijke ETL-tools (extractie, transformatie en laden) om gegevens van de ene database naar de andere te verplaatsen.
Deze aanpak maakte het moeilijk om een eenduidig beeld te krijgen van de gegevens, zegt Singh. En nu GDPR (General Data Protection Regulation) van kracht is, moet AB InBev wereldwijd zicht hebben op haar gegevens, waarvan sommige over consumenten gaan en dus onderworpen zijn aan meerdere privacywetten.
'We moeten die gegevens nog steeds standaardiseren en integreren, een ander aspect van onze data-uitdaging', zegt Singh.
Singh heeft een maand lang een proof-of-concept uitgevoerd met Talend, een leverancier van data-integratiesoftware in de cloud, alvorens de leverancier te selecteren. AB InBev gebruikt Talend, in en cloud-gebaseerde ETL-tool voor het moderne tijdperk, om gegevens uit verschillende bronnen, waaronder cloud- en on-premise systemen en gegevens van IoT-apparaten, te extraheren en op te slaan in een Hortonworks Hadoop-datameer van Hortonworks datapakket dat gehost wordt op Microsoft Azure.
Die gegevens worden vervolgens verwerkt en gearchiveerd voordat Talend ze naar een 'gouden laag' pendelt, waartoe datawetenschappers, operationele medewerkers en zakelijke gebruikers toegang hebben via datavisualisatietools. De herbruikbare gegevensbeheerarchitectuur van AB InBev omvat ook open source tools zoals Hive, Spark, HBase en Kafka, zegt Singh.
De analyse van bier
Waar AB InBev medewerkers ooit 70% tot 80% van hun tijd besteedden aan het lokaliseren van relevante gegevens over verschillende systemen heen, halen ze nu informatie op voor analyses uit één enkele bron. Het werk is aan de gang, maar Singh is er zeker van dat het dataplatform het personeel van AB InBev positioneert om meer kritische inzichten te verwerven over verkoop, supply chain management, marketing, human resources en andere business lines.
AB InBev verzamelt bijvoorbeeld consumentengegevens van Nielsen en marktonderzoeken, en bijna-real-time gegevens van sociale media, om trends te analyseren en de juiste bieren en meer gerichte marketingcampagnes te leveren, met inbegrip van real-time coupons op maat van de consument op de plaats van aankoop. AB InBev kan ook de beste locatie in de winkel identificeren om bieren te verkopen, en ook hoe real-time evenementen kunnen worden gecreëerd om meer conversie te stimuleren.
De onderneming gebruikt analyses om haar supply chain te optimaliseren. De IoT (Internet of Things) gegevens van RFID (Radio-Frequency Identification) apparaten helpen bij het opsporen van zogeheten 'connected packages' om de beste routes te vinden voor bezorgers en bij het regelen van de temperaturen in miljoenen bierkoelers over de hele wereld om ervoor te zorgen dat de producten van AB InBev op de optimale temperatuur worden opgeslagen en geserveerd.
Singh laat toe dat AB InBev nog steeds werkt met technisch achterstanden die verouderde processen en technologieën omvatten, maar hij schrijft de succesvolle datatransformatie van AB InBev toe aan drie factoren: een cloud first-benadering, het gebruik van gegevens als zakelijk inzicht en de ontwikkeling van herbruikbare processen voor het snel extraheren en toegankelijk maken van gegevens.
'Uiteindelijk gaat het erom de consument het beste bier en product te brengen', zegt Singh. 'Het gebruik van data is van cruciaal belang voor ons succes in ons streven'.
Bron: CIO