2 items tagged "AB InBev"

  • Brouwer AB InBev genereert extra omzet met DataRobot AI-platform  

    Brouwer AB InBev genereert extra omzet met DataRobot AI-platform

    AB InBev, de grootste bierproducent ter wereld, heeft het AI-platform van DataRobot geselecteerd. Het bedrijf gebruikt het platform onder meer om AutoML-modellen te ontwikkelen voor haar zes belangrijkste markten, waaronder Nederland. Op basis van de consumptiecijfers leveren de modellen inzichten waarmee sales-medewerkers van AB InBev klanten kunnen adviseren welke producten zij het best kunnen inkopen om hun verkoopcijfers te verhogen. De datagedreven aanbevelingen van het DataRobot-platform leverden AB InBev substantieel extra omzet op in het eerste half jaar van 2021. 
     
    Het data science team van AB InBev had al ervaring met verschillende AI-platformen. Hierbij liepen zij echter tegen problemen aan met beperkte schaalbaarheid van de modellen en waren de nauwkeurigheid en snelheid onvoldoende. Zo kon de kwaliteit van de data niet worden gegarandeerd en konden salesmedewerkers de inzichten vaak pas na 1,5 week met klanten delen, waarbij de informatie al was verouderd. Om sneller en beter te kunnen werken en de kracht van AI breed beschikbaar te maken, koos het bedrijf voor DataRobot.  
     
    “Data science wordt doorgaans heel traditioneel benaderd. Het model moet door mensen worden gebouwd en begrijpelijk zijn, anders vertrouwt men het niet. In die zin was het inzetten van een nieuwe technologie als AutoML een uitdaging. We hebben met onze keuze voor DataRobot echt een barrière doorbroken”, stelt Renato Piai, commercial & consumer analytics director bij AB InBev. “Een verkeerde sales-aanbeveling kan bovendien op grote schaal miljoenen kosten, dus er is ook een zekere ‘fear to fail’. Het platform van DataRobot speelt hier slim op in met functies als Modelgrader, Bias & Fairness Production Monitoring en Continuous AI zodat we al snel overtuigd waren.”

    Meest waardevolle producten voorspellen

    AB InBev wist in slechts 9 weken de infrastructuur op te zetten, de benodigde data uit de regio’s samen te brengen in één data pijplijn, het platform van DataRobot te implementeren, de modellen te ontwerpen, te valideren en in productie te brengen. Dankzij de AutoML-technologie van DataRobot kan AB InBev beter voorspellen welke producten uit het uitgebreide assortiment het meest waardevol zijn voor horecagelegenheden. Hierdoor konden de sales-teams in verschillende markten betere productaanbevelingen doen, wat leidde tot een forse omzetstijging in de eerste helft van het jaar, ondanks dat horecazaken tijdens de lockdown deels gesloten waren. 
     
    Piai: “We kunnen onze business stakeholders nu heel duidelijk de concrete waarde van data science en AI laten zien. Met het DataRobot-platform leveren we inzichten waarmee productportfolio’s bij onze klanten worden geoptimaliseerd. Daarmee hebben we een forse omzetstijging gerealiseerd en hadden we qua ROI al snel een positieve case. Ik verwacht dat we als de horeca weer volledig opent en we de oplossing uitrollen naar meer markten, deze stijging op grotere schaal kunnen doorzetten. We investeren in innovatie om te investeren in de toekomst.” 
     
    “Op dit moment trainen we al sales teams in andere landen hoe ze de dashboards met inzichten kunnen gebruiken. Met DataRobot hebben we het werk wat onze data scientists jarenlang op een laptop deden naar de cloud gebracht en sneller en vrijwel oneindig schaalbaar gemaakt. Zo kijken we nu naast modellen voor aanbevelingen ook naar het inzetten van het DataRobot-platform voor promoties”, aldus Piai.    
     
    “Het is geweldig hoe AB InBev de kracht van ons platform inzet om op grote schaal en met veel impact AutoML toe te passen”, zegt Joep Gerrits, regional director Benelux bij DataRobot. “AB InBev heeft met hetzelfde team een aanzienlijk grotere bijdrage kunnen leveren aan de bedrijfsresultaten en laten zien waartoe data science en AI in staat zijn, mits je de goede mensen, processen en tools in huis hebt.”
     
    Bron: DataRobot
  • De data transformatie van de grootste bierbrouwer ter wereld in beeld

    De data transformatie van de grootste bierbrouwer ter wereld in beeld

    's Werelds grootste brouwer van bier, AB InBev, had een groot probleem in het gebruik van data: het was overal maar niemand wist het te gebruiken. Dat is nu wel anders, na een belangrijke transformatie van de organisatie.

    Anheuser-Busch InBev, de brouwer van Budweiser, Corona en meer dan 500 andere biermerken, had een dataprobleem toen Harinder Singh in 2017 bij het bedrijf kwam als global director of data strategy and solution architecture.

    Mede dankzij de overnames van meer dan een dozijn biermerken in de afgelopen jaren, had AB InBev in meer dan 100 landen een overvloed aan gegevens verzameld die opgeslagen waren in on-premises en cloud systemen. Singh's doelstelling? De gegevens samenvoegen, verenigen en beschikbaar maken voor zakelijke gebruikers via één enkele 'lens'.

    'Mijn collega's hier vertellen me dat het denken aan technologie of data drie jaar geleden nog niet helemaal top of mind was', zegt Singh, die een gelijkaardige rol vervulde bij Walmart eCommerce voordat hij bij AB InBev ging werken. 'Bedrijfstransformatie moet mogelijk worden gemaakt door digitale transformatie en data is de kern'.

    Gegevens uit de pomp

    In het behandelen van 'zakelijke data als de nieuwe olie', zijn bedrijven bereid grof geld te betalen voor software die data kan opschonen en organiseren voor het verwerven van zakelijke inzichten, waardoor wereldwijd de inkomsten voor big data en business analytics software naar verwachting zo'n 260 miljard dollar zullen bereiken in 2022, volgens marktonderzoek van IDC.

    Maar als data de nieuwe olie is, is de integratie ervan het equivalent van het uit de grond halen, het in een digitaal vat stoppen en het klaar maken voor consumptie. Het probleem? Gegevens worden steeds meer versnipperd over organisaties, vooral omdat legacy-applicaties worden vervangen door nieuwe, losjes gekoppelde applicaties.

    De gegevens van AB InBev werden opgeslagen in meer dan 100 bronsystemen, 15 SAP-systemen en 27 ERP-systemen. Ook vertrouwde het bedrijf op 23 afzonderlijke ETL-tools (extractie, transformatie en laden) om gegevens van de ene database naar de andere te verplaatsen.

    Deze aanpak maakte het moeilijk om een eenduidig beeld te krijgen van de gegevens, zegt Singh. En nu GDPR (General Data Protection Regulation) van kracht is, moet AB InBev wereldwijd zicht hebben op haar gegevens, waarvan sommige over consumenten gaan en dus onderworpen zijn aan meerdere privacywetten.

    'We moeten die gegevens nog steeds standaardiseren en integreren, een ander aspect van onze data-uitdaging', zegt Singh.

    Singh heeft een maand lang een proof-of-concept uitgevoerd met Talend, een leverancier van data-integratiesoftware in de cloud, alvorens de leverancier te selecteren. AB InBev gebruikt Talend, in en cloud-gebaseerde ETL-tool voor het moderne tijdperk, om gegevens uit verschillende bronnen, waaronder cloud- en on-premise systemen en gegevens van IoT-apparaten, te extraheren en op te slaan in een Hortonworks Hadoop-datameer van Hortonworks datapakket dat gehost wordt op Microsoft Azure.

    Die gegevens worden vervolgens verwerkt en gearchiveerd voordat Talend ze naar een 'gouden laag' pendelt, waartoe datawetenschappers, operationele medewerkers en zakelijke gebruikers toegang hebben via datavisualisatietools. De herbruikbare gegevensbeheerarchitectuur van AB InBev omvat ook open source tools zoals Hive, Spark, HBase en Kafka, zegt Singh.

    De analyse van bier

    Waar AB InBev medewerkers ooit 70% tot 80% van hun tijd besteedden aan het lokaliseren van relevante gegevens over verschillende systemen heen, halen ze nu informatie op voor analyses uit één enkele bron. Het werk is aan de gang, maar Singh is er zeker van dat het dataplatform het personeel van AB InBev positioneert om meer kritische inzichten te verwerven over verkoop, supply chain management, marketing, human resources en andere business lines.

    AB InBev verzamelt bijvoorbeeld consumentengegevens van Nielsen en marktonderzoeken, en bijna-real-time gegevens van sociale media, om trends te analyseren en de juiste bieren en meer gerichte marketingcampagnes te leveren, met inbegrip van real-time coupons op maat van de consument op de plaats van aankoop. AB InBev kan ook de beste locatie in de winkel identificeren om bieren te verkopen, en ook hoe real-time evenementen kunnen worden gecreëerd om meer conversie te stimuleren.

    De onderneming gebruikt analyses om haar supply chain te optimaliseren. De IoT (Internet of Things) gegevens van RFID (Radio-Frequency Identification) apparaten helpen bij het opsporen van zogeheten 'connected packages' om de beste routes te vinden voor bezorgers en bij het regelen van de temperaturen in miljoenen bierkoelers over de hele wereld om ervoor te zorgen dat de producten van AB InBev op de optimale temperatuur worden opgeslagen en geserveerd.

    Singh laat toe dat AB InBev nog steeds werkt met technisch achterstanden die verouderde processen en technologieën omvatten, maar hij schrijft de succesvolle datatransformatie van AB InBev toe aan drie factoren: een cloud first-benadering, het gebruik van gegevens als zakelijk inzicht en de ontwikkeling van herbruikbare processen voor het snel extraheren en toegankelijk maken van gegevens.

    'Uiteindelijk gaat het erom de consument het beste bier en product te brengen', zegt Singh. 'Het gebruik van data is van cruciaal belang voor ons succes in ons streven'.

    Bron: CIO

EasyTagCloud v2.8