2 items tagged "KPI's"

  • Hoe kunt u als klein bedrijf gebruik maken van business intelligence?  

    Hoe kunt u als klein bedrijf gebruik maken van business intelligence?

    Stelt u zich voor dat u geblinddoekt een pen moet zoeken zonder enige hulp of idee waar deze zou kunnen liggen. Dat is min of meer wat u doet wanneer u voor uw bedrijf geen gebruik maakt van data en analyses.

    Het belang van business intelligence

    Veel kleine bedrijven tasten vaak nog in het duister wanneer het gaat om business intelligence en het efficiënt verkrijgen, analyseren en gebruiken van data. Zij denken vaak dat dit alleen weggelegd is voor grote bedrijven met enorme budgetten. Dit is jammer, omdat zij hierdoor de vele voordelen van business intelligence mislopen! Het gaat hierbij onder andere om de volgende voordelen:

    • Het stelt u in staat betere bedrijfsbeslissingen te maken gebaseerd op duidelijke informatie i.p.v. een onderbuikgevoel
    • Business intelligence geeft u een duidelijk overzicht van uw bedrijf, zodat u direct inzicht krijgt in sterke punten van uw organisatie en de knelpunten.
    • Met business intelligence kunt u een beter idee krijgen in het gedrag van (potentiële) klanten en patronen hierin. Met deze informatie kunt u zorgen voor meer tevreden klanten.
    • Business intelligence helpt uw werknemers effectiever te werk te gaan en dus de productiviteit te verbeteren. Hierdoor blijft uw bedrijf competitief!
    • Haal meer omzet en verlaag uw kosten door middel van een beter inzicht in de sales- en bedrijfsprocessen.

    Samengevat zorgt business intelligence dus voor meer omzet, lagere kosten, tevredenere klanten en blijer, effectiever personeel. Redenen genoeg om serieus na te denken over het inzetten van meer data, analytics en business intelligence.

    Waar begint u?

    Ik hoor u denken “Heel leuk en aardig, maar hoe begin ik met het inzetten van business intelligence?”.

    Ten eerste is het belangrijk om één duidelijk doel te stellen voor uw organisatie met de daarbij behorende KPIs (key performance indicators) die voor u relevant zijn. Gezien de veelzijdigheid van business intelligence kan het verleidelijk zijn om dit op alle vlakken van uw bedrijf te implementeren om zo alle hierboven genoemde voordelen te behalen. Dit is een beginnersfout vanwege de complexiteit van business intelligence. U kunt het beste met één specifiek onderdeel beginnen en uitbreiden zodra dat proces goed verloopt.

    Als bedrijf heeft u de volgende 3 dingen nodig:

    • Uitstekende databronnen
    • Een business intelligence systeem
    • Menselijke kennis

    Allereerst is het belangrijk dat u de juiste data verzamelt. Denk hierbij aan website data van Google Analytics, financiële overzichten vanuit uw boekhoudsysteem, klantinformatie vanuit het CRM, marketing en sales informatie of een database van uw bedrijf. Zonder betrouwbare data heeft business intelligence geen zin.

    Welk business intelligence systeem past bij u?

    Afhankelijk van uw bedrijf en capaciteiten zijn er enkele mogelijkheden beschikbaar. Indien u het budget en de mensen heeft kunt u het hele business intelligence proces in-house regelen. Dit is vooral weggelegd voor middelgrote tot grote bedrijven.

    Voor kleinere tot middelgrote bedrijven moet u over het algemeen kijken naar een SaaS (Software as a Service) oplossing. Deze zijn gemaakt met het oog op een simpele integratie met uw databronnen. Deze tools maken het vaak sneller, makkelijker en goedkoper om inzicht te krijgen in uw bedrijf. Ze zijn vaak minder flexibel en robuust dan een eigen oplossing, maar voor de meeste bedrijven hebben ze meer dan genoeg functionaliteiten.

    Enkele toonaangevende services op het gebied van business intelligence zijn Tableau, Cluvio en de Google Data Studio. Hoogstwaarschijnlijk biedt een van deze services alles wat voor uw bedrijf van belang is.

    De menselijke factor van business intelligence

    De platformen hierboven maken business intelligence aanzienlijk makkelijker, maar een specialist op dit gebied blijft noodzakelijk. Indien er binnen uw bedrijf ruimte is voor groei, dan is het wellicht een goed idee om iemand op te leiden tot Business Intelligence professional. Dit kunt u onder andere doen door iemand te laten deelnemen aan de schriftelijke cursus Business Intelligence Professional.

    Een andere training die wij ten zeerste aanraden op het gebied van business intelligence is Data Science & Business Analytics. Met deze training leert u of een van uw collega’s om complexe data te interpreteren en deze te vertalen naar nieuwe ideeën en innovaties. Door deze kennis in huis te halen zorgt u ervoor dat uw bedrijf de concurrentie een stap voor kan blijven door slimmer te werk te gaan en betere beslissingen te maken.

    Bron: IMF Academy

  • Maximizing the value obtained from competitive intel

    Maximizing the value obtained from competitive intel

    Now more than ever, companies are growing their revenue by tracking, analyzing, and acting on their competitors’ movements.

    This raises an important question: How?

    If you were to look at all the companies that are yielding returns on their competitive intelligence investments, what commonalities would you observe?

    Two obvious commonalities come to mind: big teams and big budgets. Compared to companies with small CI teams (2-5 people), those with large CI teams (11+ people) are 31% more likely to report direct revenue impact as a result of competitive intelligence.

    And compared to companies with CI budgets in the $25,001-$100,000 range, those with CI budgets in the $500,001-$1M range are 22% more likely to report direct revenue impact.

    Interesting? Sure. Actionable? Not quite. Sadly, neither headcount nor budget is magically falling out of the sky any time soon. But here’s the good news: Amongst companies yielding returns on their CI investments, big teams and big budgets are far from the only commonalities.

    After carefully reviewing the data, we’ve compiled a list of five steps you and your colleagues can take to get more value out of competitive intelligence. To be clear, this is not a list of silver bullets; we are not suggesting that these action items will yield the same magnitude of impact as, say, a 400% increase in budget.

    Here’s what we are suggesting: Even with no additional budget and no additional headcount, you have the power to level up your CI program. It’s a matter of executing the right tactics.

    Without further ado, here are five data-backed ways to get more value out of CI.

    1. Establish KPIs

    Trying to optimize your CI process without key performance indicators (KPIs) is like trying to do a cross-country road trip without Google Maps. You might luck into a correct turn every now and then, but at the end of the day, you’re shooting yourself in the foot.

    KPIs are essential because they enable you to determine which decisions are successful and which ones are not. Let’s say you’re about to launch some kind of competitive initiative with the primary objective of helping your sales team win more deals. Without any way to measure the change in your win rates, you’ll have no idea whether your initiative was effective.

    You can’t level up your CI program unless you consistently make good decisions, and you can’t consistently make good decisions unless you establish KPIs.

    Here’s the data to back it up: Compared to companies without competitive intelligence KPIs, companies with KPIs are four times more likely to report direct revenue impact as a result of CI.

    And if you’re wondering which KPIs to use, think in terms of specific goals. If you’re trying to win more deals, you should measure win rates. If you’re trying to build a better product, you should measure retention and ARR. The list goes on and on.

    2. Establish quantitative KPIs

    KPI is a pretty broad term — we should be more specific. Whereas a qualitative KPI is based on subjective inputs, a quantitative KPI is based on numbers.

    Sales team confidence (via survey) is an example of a qualitative KPI. You could share statistics based on the survey responses — e.g., 18% of our sales reps say they feel “very confident” — but the responses themselves are inherently subjective.

    Win rate, on the other hand, is a quantitative KPI. If your win rate increases by 11% YoY, that’s an objective measure of the impact you’ve made.

    KPIs in general are powerful, but quantitative KPIs in particular are extraordinarily powerful.

    Intuitively, this makes sense. Let’s say it’s been three months since you refreshed your sales reps’ email templates in order to better leverage competitive intel. Which of the following insights would be a more convincing indicator of success?

    • Sales team confidence is up 16%.
    • Our win rate against Competitor XYZ is up 28%.

    Although the former is a nice soundbite, the latter is the superior insight — an unambiguous sign that your email initiative has been effective.

    Again, we’ve got the data to back it up. Compared to companies using qualitative KPIs, companies using quantitative KPIs are 13% more likely to report direct revenue impact as a result of CI.

    3. Drive battlecard adoption

    While we’re on the topic of sales enablement, let’s take a moment to focus on battlecards.

    As you probably know, a battlecard is a piece of content designed to make it easier for your sales reps to position your solution against that of a competitor. For obvious reasons, the battlecard is one of the most common outputs of the competitive intelligence process.

    Unfortunately — and for a number of reasons — it’s not a guarantee that each of your reps will automatically adopt a new (or refreshed) battlecard as soon as it’s published. If, in other words, you don’t proactively take steps to drive battlecard adoption, there’s a chance your competitive insights will be put to use far less often than they should be.

    And if you’re thinking the consequences of weak battlecard adoption are marginal, you’ve got another thing coming: Compared to companies that are unhappy with current levels of battlecard adoption, companies with strong adoption are more than twice as likely to report direct revenue impact as a result of CI.

    Pro tip: One surefire way to improve battlecard adoption is to set aside time with your reps for in-depth, highly tactical training sessions.

    4. Share CI on a weekly (if not daily) basis

    We opened this blog post with the assertion that, now more than ever, companies are growing their revenue by tracking, analyzing, and acting on their competitors’ movements.

    We’ve emphasized the final phase of the process — activation — for a reason: It’s absolutely critical, and yet it’s not always executed to the extent that’s necessary for satisfactory ROI. It sounds painfully obvious, but it needs to be said: Failure to act on competitive intelligence renders useless all the time you spend on research and analysis (dozens of hours per week).

    Of course, those who gather and analyze competitive intel are far from the only ones who act on it. Across the average B2B organization, everyone from sales and marketing to product and CS is a stakeholder in the CI process. Getting these stakeholders to take action is a key step towards succeeding with CI.

    Catalyzing action across your company is a subject for another post, but here’s something you can internalize right now: Those who share CI frequently — i.e., at least on a weekly basis — are the ones who tend to see results.

    More specifically, compared to companies that share CI on a monthly basis, companies that share CI on a weekly basis are 31% more likely to report direct revenue impact.

    5. Embrace technology

    The negative impact of spending too much time conducting manual research is twofold:

    1. You have less time to take action — train sales reps on the ins and outs of battlecards, communicate insights to key stakeholders, etc. — which, in turn, reduces ROI.
    2. You’re at greater risk of analyzing and acting on insights that are no longer relevant, which further reduces ROI.

    Only by embracing competitive intelligence technology can you both (1) give yourself and your colleagues more time to initiate action and (2) capitalize on real-time insights. Note that we’re not suggesting that buying a solution means putting your CI program on autopilot; it means improving the quality of your intel while enabling your team to get more value out of that intel.

    If you can find a way to reallocate existing budget towards CI technology, chances are you’ll see positive returns. And if you’re not convinced, consider this: Between last year and this year, we can observe a 13% jump in the amount of time spent communicating competitive insights as well as a 17% jump in the number of businesses yielding ROI from their CI programs.

    Coincidence? We think not.

    Author: Conor Bond

    Source: Crayon

EasyTagCloud v2.8