De groeiende hoeveelheid data brengt een stortvloed aan vragen met zich mee. De hoofdvraag is wat we met die data kunnen Data miningen betere diensten aangeboden kunnen worden en risico’s vermeden? Helaas blijft bij de meeste bedrijven die vraag onbeantwoord. Hoe kunnen bedrijven waarde aan data toevoegen en overgaan tot predictive analytics, machine learning en decision management?

Predictive analytics: de glazen bol voor de business

Via data mining worden verborgen patronen in gegevens zichtbaar waardoor de toekomst voorspeld kan worden. Bedrijven, wetenschappers en overheden gebruiken al tientallen jaren dit soort methoden om vanuit data inzichten voor toekomstige situaties te verkrijgen. Moderne bedrijven gebruiken data data mining en predictive analytics om onder andere fraude op te sporen, cybersecurity te voorkomen en voorraadbeheer te optimaliseren. Dankzij een iteratief analytisch proces brengen zij data, verkenning van de data en de inzet van de nieuwe inzichten uit de data samen.

Data mining: business in de lead

Decision management zorgt dat deze inzichten worden omgezet in acties in het operationele proces. De vraag is hoe dit proces binnen een bedrijf vorm te geven. Het begint altijd bij een vraag vanuit de business en eindigt bij een evaluatie van de acties. Hoe deze Analytical Life Cycle eruit ziet en welke vragen relevant zijn per branche, leest u in de Data Mining From A to Z: How to Discover Insights and Drive Better Opportunities.

 

Naast dit model waarin duidelijk wordt hoe uw bedrijf dit proces kan inzetten, wordt dieper ingegaan op de rol van data mining in het stadium van onderzoek. Door dit verder uit te diepen via het onderstaande stappenplan kan nog meer waarde uit data worden gehaald.

1. Business-vraag omvormen tot een analytische hypothese

2. Data gereedmaken voor data mining

3. Data verkennen

4. Data in een model plaatsen

Wilt u weten hoe uw bedrijf ook data in kan zetten om de vragen van morgen te kunnen beantwoorden en een betere service kan verlenen? Download dan “Data Mining From A to Z: How to Discover Insights and Drive Better Opportunities.”