Artificial intelligence marketing

AI omzetten in een succesvolle strategie: 8 tips voor marketeers

Artificial Intelligence (AI) zou het belangrijkste aspect moeten zijn van een datastrategie. Dat vindt meer dan 60 procent van de marketeers, blijkt uitonderzoek van MemSQL. Maar het daadwerkelijk inzetten van AI blijkt een ander verhaal. Hoe kunnen bedrijven AI omzetten in een succesvolle strategie? Hier volgen 8 tips voor marketeers:

1. Recommendation engines

Richt je op upselling door recommendation engines in te zetten. Recommendation engines zijn gebouwd om te voorspellen wat gebruikers op basis van hun zoektermen verder interessant zouden kunnen vinden, met name als er veel keuze is. Recommendatin engines tonen gebruikers informatie of inhoud die ze anders misschien niet hadden gezien, wat uiteindelijk kan leiden tot hogere inkomsten uit meer verkopen. Naarmate er meer bekend is over een bezoeker, is een steeds betere aanbeveling te doen en daarmee wordt de verkoopkans steeds groter. Zo is meer dan 80 procent van de programma’s die mensen kijken op Netflix door hen gevonden via de recommendation engine. Hoe dit werkt? Ten eerste verzamelt Netflix alle data van zijn gebruikers. Wat kijken ze? Wat keken ze vorig jaar? Welke series kijken na elkaar? En ga zo maar door. Bovendien is er een groep freelance en in house taggers actief, die alle content van beoordelingen en tags voorzien. Speelt een serie zich af in de ruimte of is de held een politieman? Alles krijgt een tag. Vervolgens worden machine learning algoritmes losgelaten op deze gecombineerde data en worden kijkers opgedeeld in meer dan 2000 verschillende ‘smaakgroepen’. De groep waarin een gebruiker is ingedeeld bepaalt welke kijkvoorstellen hij/zij krijgt.

2. Forecasting

Goede salesprognoses helpen bedrijven te groeien. Maar voorspellingen worden al jarenlang door mensen gedaan, terwijl emoties een kwartaal kunnen maken of breken. Zonder wetenschap zijn voorspellingen vaak ofwel overdreven optimistisch, ofwel overdreven pessimistisch. AI kan helpen met forecasting louter gebaseerd op gegevens en feiten. Deze gevgevens en feiten zijn met dank aan AI ook uit te leggen, waardoor bedrijven kunnen leren van eerdere voorspellingen en de volgende prognose alleen maar nauwkeuriger wordt.

3. Ga ‘churn’ tegen

Zoals iedere marketeer weet is het werven van nieuwe klanten veel duurder dan het behouden van de huidige klanten. Maar hoe voorkom je dat klanten zich uitschrijven voor je diensten of kiezen voor andere oplossingen? Zorg dat je klanten die de website willen verlaten steeds beter begrijpt en hun gedrag kunt voorspellen, want daarmee is klantverlies te minimaliseren. Wanneer je klanten die op het punt staan je website te verlaten effectief aanspreekt, vergroot je de kans op conversie. Door met behulp van AI een voorspellend analysemodel te bouwen dat potentiële ‘churners’ detecteert en hier vervolgens een marketingcampagne op in te zetten, voorkom je klantverlies en kun je veranderingen in je product aanbrengen om churn tegen te gaan.

4. Content generation

Content blijft koning. En daar kun je op inspelen met Natural Language Processing (NLP). Dit is de vaardigheid van een computerprogramma om menselijke taal te begrijpen. NLP zal zich in de nabije toekomst steeds verder ontwikkelen en wordt meer mainstream. Doordat computers taal steeds beter begrijpen, kan simpele content steeds beter automatisch gegenereerd worden. Dat content enorm belangrijk blijft, blijkt uit onderzoek van het Content Marketing Institute (CMI). Content marketing blijkt wel drie keer zo veel leads per uitgegeven dollar op te leveren als het genereren van betaalde zoekopdrachten! Bovendien kost content marketing minder terwijl het tegelijkertijd grotere langetermijnvoordelen biedt.

5. Hyper-Targeted advertising

Klanten hebben steeds meer toegang tot informatie en worden met een overschot aan keuzes minder loyaal aan een product of merk. De klantervaring die een bedrijf biedt is steeds belangrijker, dus ook advertenties moeten aanvoelen als een persoonlijk aanbod. Uit onderzoek van SalesForce blijkt dat 51 procent van de consumenten verwacht dat bedrijven rond 2020 zullen anticiperen op hun behoeften en actief relevante suggesties doen, oftewel hyper-targeted advertising inzetten. Zet daarom AI in voor data-driven klantsegmentatie en maak advertenties steeds relevanter per doelgroep.

6. Prijsoptimalisatie

McKinsey schat dat zo’n 30% van alle prijsbeslissingen die bedrijven elk jaar maken niet leiden tot de optimale prijs. Om concurrerend te blijven is het van belang continu het evenwicht te vinden tussen wat klanten willen betalen voor een product/dienst en wat de winstmarges aan kunnen. Grote bedrijven tonen aan dat prijsoptimalisatie vaak cruciaal is voor hun succes. Naar verluidt wijzigt Walmart zijn prijzen wel meer dan 50.000 keer per maand. Door met behulp van AI dynamische prijsbepaling in te zetten, zijn prijzen continu te updaten op basis van veranderende factoren en ben je niet meer afhankelijk van statische gegevens.

7. Scoor betere leads

Zet voorspellende lead scoring in om betere leads te scoren en daarmee alle pijlen te richten op diegenen die het meest waarschijnlijk zullen kopen. Uit een IDC-enquête blijkt dat 83 procent van de bedrijven voorspellende lead scoring voor verkoop en marketing al gebruikt of van plan is te gebruiken. En met de hulp van AI is daar een enorme slag in te slaan. Voorspellende lead scoring is speciaal ontwikkeld om te bepalen welke criteria bij een goede lead horen. Het maakt gebruik van algoritmes die vast kunnen stellen welke eigenschappen geconverteerde leads en niet-geconverteerde leads met elkaar gemeen hebben. Met die kennis kan lead scoring-software verschillende modellen voor voorspellende lead scoring maken en testen, en vervolgens automatisch het model kiezen dat het meest geschikt is voor een set voorbeeldgegevens. Omdat lead scoring-software ook machine learning gebruikt worden lead scores steeds nauwkeuriger.

8. Marketingattributie

En tot slot: begrijp tot op de details waar de beste (en slechtste) conversies vandaan komen, zodat je hiermee aan de slag kunt gaan. Met conversieattributie is goed te meten via welke website, zoekmachine, advertentie etc. een bezoeker op jouw website kwam en hier wel of niet een bestelling plaatste. Met behulp va machine learning kun je een slimmer marketingattributiesysteem bouwen, waarmee precies geïdentificeerd kan worden wat individuen beïnvloedt om gewenst gedrag te vertonen. In dit geval is overgaan tot koop het gewenste gedrag. Een goed marketingattributiesysteem met behulp van AI kan dus zorgen voor meer conversie.

Auteur: Hylke Visser

Bron: Emerce

Intelligente Organisatie | Archief